Od 6. do 8. februarja so potekali svetovni dnevi brez pametnega telefona. Na ŠC Postojna so dijaki 1. letnikov programov strojni tehnik in ekonomski tehnik pod mentorstvom profesorice umetnosti Teje Logar Morano pripravili tematsko razstavo likovnih izdelkov z naslovom Dnevi brez pametnega telefona. Izdelke so razstavili z vrvično instalacijo na hodniku v 1. nadstropju šole.









SEDEM REŠITEV ZA MANJ TOKSIČEN ODNOS Z DIGIALNIMI NAPRAVAMI
Avtor: Mija Repenšek, mag. zak. in druž. štud., spec. zdt., in Julija Menoni, dipl. psih., svetovalki na Logoutu – Centru pomoči pri prekomerni rabi interneta
V digitalnem svetu živimo skoraj neločljivo povezani z zasloni, ki nam lahko izboljšajo življenje, a nas tudi preizkušajo na številnih ravneh. Od odnosa z napravami in vpliva tehnologije na našo pozornost, čas ter odnose, do dolgoročnih posledic, ki jih lahko prinese neprevidna uporaba – vse to oblikuje našo vsakdanjost. Te zanima, kako pa vendarle lahko vzpostavimo bolj zdrav odnos z digitalnimi napravami?
Predstavljamo ti sedem zapletov, ki nam jih povzročajo telefoni, tablice, računalniki in drugi zasloni, ter sedem rešitev za manj “toxic relationship” oz. bolj zdrav odnos s tehnologijo, ki ti bodo pomagale razmisliti, kako bolje izkoristiti svoj čas in ohraniti ravnovesje v življenju. 🙂
1. Kradljivec pozornosti
Uporaba zaslonov nas navaja na površnost – kratki videi in hitra menjava vsebin so za možgane takojšnje nagrade, ki slabšajo našo sposobnost osredotočanja in obdelave informacij. S skrolanjem, čekiranjem in hitrimi odzivi se navajaš na minimalen trud, kar ti oteži učenje, poslabša spomin in krati svobodo. Digitalni svet je tudi orodje za manipulacijo z našimi željami, cilji in vrednotami. Četudi koristimo brezplačne vsebine, vsak trenutek poteka analiza našega vedenja in zanimanj. Tvoja pozornost je vredna ogromno – velikim organizacijam lahko predstavlja enostaven vir zaslužka, če pa z njo pametno ravnaš in jo krepiš, ti bo olajšala vsakodnevne aktivnosti in omogočila boljšo prihodnost. Pazi, da ne postaneš le še en NPC.
Rešitev: Vzemi si nekaj časa v dnevu, da se dolgočasiš. Že 15 minut ima lahko pozitiven učinek. Vsaj med učenjem in šolo izklopi samodejna obvestila (notifications). Najbolje je, da telefon izklopiš ali umakneš v drug prostor – že pogled na zaslon prekine našo pozornost, saj možgani nezavedno hrepenijo po navidez prijetnejši dejavnosti.
2. Porabljen čas
Zelo hitro pozabimo, koliko časa preživimo pred zasloni. Tri ure časa pred zaslonom dnevno pomeni 21 ur na teden, slabe štiri dni na mesec, mesec in pol na leto ter … 10 let pričakovane življenjske dobe 80 let. 10 let je 87660 ur. Kako dober bi lahko bil v svojem hobiju, če bi mu namenil le tretjino tega časa?
*Ali je rešitev multitasking? Ne. Multitasking ni supermoč, temveč utvara. Znanost nam pravi, da naši možgani tega žal ne zmorejo. S hitro menjavo aktivnosti izgubljamo osredotočenost in kakovost – naloge opravimo površno, s tem pa izgubimo čas ali znižamo kriterije svojega dela.
Rešitev: Med učenjem izklopi motilce (zaradi njih bo čas učenja daljši). Opazuj, kaj se zgodi, ko teden dni vsak dan zamenjaš pol ure pred zaslonom z drugo dejavnostjo.
3. Pobeg v digitalni svet
Digitalni svet nas pogosto preplavlja z različnimi čustvi, a nas ne nauči, kako jih obvladovati. Ko zasloni “razmišljajo” namesto nas, počasi postajamo pasivni opazovalci svojega življenja namesto aktivni ustvarjalci. Negotovost in nelagodje sta sestavna dela življenja, ki zahtevata našo pozornost in trud. Če se ob vsaki težavi zatečemo k napravam, izgubimo pogum in voljo za soočanje s pomembnimi stvarmi. Tako življenje postane plitvo, monotono in predvidljivo, mi pa nepripravljeni na resnične izzive, ki se v tem času le še kopičijo.
Le kakšen bi bil dan brez WiFija, mobilnih podatkov in signala, ko ne bi mogel zbežati v digitalni svet?
Rešitev: Ko med učenjem res ne znaš rešiti naloge, ji preden obupaš (in vprašaš ChatGPT) nameni še nekaj minut. Potem se premakni naprej in čez nekaj časa poskusi ponovno. Okej je, da čutiš frustracijo. 🙂
4. Izguba sebe
Ena najpomembnejših funkcij zaslonov je zamotitev. Ko se priklopiš na zaslon, se odklopiš od sebe – ignoriraš bolečino, utrujenost, živčnost, zaspanost, skrbi in tudi svoja čustva. Vedno težje postane poslušati sebe in prepoznati svoje občutke ter želje. Kdaj potrebuješ počitek, gibanje, odmor, razteg? Kdaj te je vsebina pretresla in pustila vznemirjenega, kdaj razžalostila? Ti je 5-minutni odmor na telefonu dejansko služil kot sprostitev? Zavedati se svojih misli in počutja je posebna vrsta inteligentnosti, ki jo pretirano ukvarjanje z napravami slabša.
Rešitev: Pred, med in po uporabi zaslona naredi “check-in”: Kaj čutim? Kaj potrebujem?
Ustavi se, vzemi sekundo za globok vdih in premišljeno odločitev.
5. Medsebojno primerjanje
V Sloveniji je šolanje večinoma javno in brezplačno, da se lahko šola kdorkoli. Učenci pa prihajajo iz različno premožnih družin in različnih kulturnih okolij. Telefoni, tablice, prenosniki, slušalke, konzole, dodatki za naprave in plačljive spletne vsebine tako marsikomu predstavljajo finančno breme, s tem pa ogromen pritisk. Primerjanje novih pridobitev in izključevanje na podlagi tega, kar si nekdo lahko privošči, povzroča skrajno neprijetna čustva. Razmisli, ali s svojimi dejanji komu puščaš dolgotrajne rane.
Rešitev: Med odmorom pusti telefon v torbi in raje poišči sošolca za pogovor. Poskušaj izbrati nevtralne teme, ki niso odvisne od plačljivih vsebin in izdelkov.
6. Neželene fotografije
Dostopnost telefona skrajša čas med idejo in izvedbo – ukrade nam čas za presojo. Pogost takšen pojav v šoli je fotografiranje proti želji druge osebe, še posebej zaradi aplikacij kot sta Snapchat in BeReal. Čeprav se ti to mogoče zdi čisto normalno in vsakdanje, fotografiranje brez dovoljenja in deljenje ni nedolžna šala. Lahko povzroči hudo stisko in pusti resne posledice.
Rešitev: Vedno pridobi soglasje in premisli, preden deliš fotografijo. Tudi takrat bodi pazljiv glede zasebnosti.
7. Slepota za resnično
Pomislimo na naravo – zvok vetra, igro senc, vonj po dežju … Nobena videoigra ali družbeno omrežje ti ne more ponuditi vsega tega. Zasloni postanejo tvoj domači “prostor,” kjer je vse intenzivno, bleščeče, zasnovano za maksimalen vpliv. Sčasoma tvoj možgani postanejo navajeni, da zaznavajo le dramatične stvari in izgubljajo sposobnost občudovati majhne, a čarobne trenutke resničnosti.
Rešitev: Na sprehod ali pot v šolo pojdi brez telefona in brez vklopljenih slušalk.
Pot bo lepša in manj utrujajoča za tvoje možgane.
Vsak od teh argumentov nosi pomembno vprašanje: Kaj ti resnično pomenijo tvoj čas, tvoji prijatelji in tvoje sanje? Zasloni sami po sebi niso slabi – a če jim dovoliš, da prevzamejo nadzor nad tvojim življenjem, ti ukradejo tisto, kar te dela edinstvenega. Uporabljaj jih premišljeno, da ostaneš gospodar svojega časa in svojih izkušenj. :
10 RAZLOGOV, ZAKAJ JE DOBRO MEŠATI TELEFON IN ŠOLO, IN 10 VPRAŠANJ ZATE
Avtor: Mija Repenšek, mag. zak. in druž. štud., spec. zdt., in Julija Menoni, dipl. psih., svetovalki na Logoutu – Centru pomoči pri prekomerni rabi interneta
Uporaba telefona v šoli in med učenjem se morda tudi tebi zdi že skoraj nujna – reševanje kvizov ali iskanje informacij za namen šolske ure, kratkočasenje med odmorom, dogovarjanje s prijatelji in starši, poslušanje glasbe, pošiljanje zapiskov v razredno skupino, uporaba umetne inteligence za razlago in pomoč … Tehnologija je seveda široko uporabna, družba pa vedno bolj naravnana k ideji, da moramo biti vedno dosegljivi. Povsem normalno je, da skušamo izkoristiti vse pozitivne vidike uporabe zaslonov, a pri tem na nas preži veliko nevarnosti. Pa saj jih vsi poznamo, kajne? Nikoli ne bi pustili, da se nam življenje slabša zaradi uporabe zaslonov. Bi se kaj takega lahko zgodilo tudi tebi? V nadaljevanju opisujemo 10 možnih razlogov, zakaj bi bilo dobro mešati telefon in šolo, obenem pa te vabimo, da odgovoriš na 10 vprašanj.
1. “Vedno se lahko zanesem na telefon.”
Je res dobro, da vedno najdeš zabavo, rešitve, pomiritev in vse informacije le na telefonu?
2. “Ker ga tako vsi uporabljajo in ne želim izstopati.”
Je vredno slediti množici, četudi s tem izgubljaš sebe?
3. “Super je, da me megakorporacije v celoti poznajo, da mi lahko ponudijo, kar si želim.”
Si prepričan, da tvoje podatke uporabljajo samo v tvojo korist?
4. “Telefon mi pomaga, da se boljše učim.”
Si kdaj preveril, koliko si od učenja s telefonom zares zapomniš?
5. “V šoli se ne učimo nič uporabnega, dobrih ocen pa tako sploh ne potrebujem.”
Si prepričan, da znanje in trud nimata nobenega vpliva na tvojo prihodnost?
6. “Vedno moram vedeti, kaj se dogaja z drugimi, tudi če gre za izkrivljeno podobo resničnosti.”
Ali ti neprestana povezanost res pomaga ali te utrudi?
7. “Telefon me pomiri.”
Je to dolgoročna rešitev za tvojo notranjo stisko?
8. “Z uporabo telefona se učim multitaskanja, tudi za vožnjo avta.”
Ali veš, da multitasking zmanjšuje tvojo učinkovitost in je nevaren?
9. “Nočem, da kdo pozna barvo mojih oči in raje prepoznavam čustva preko emojijev kot obrazov.”
Ali resnično želiš izgubiti stik z ljudmi in njihovimi občutki?
10. “Ker odlično spim in me scrolanje po tik toku uspava.”
Je uničevanje svojega zdravja in spalnega ritma res nekaj, kar želiš doseči?
Razmišljanje o vseh negativnih vidikih uporabe zaslonov v šoli, med učenjem in tudi v splošnem nas lahko utrudi, razžalosti in nam celo krade motivacijo, da bi se vplivom skušali izogniti. Naš nasvet ni popolna izolacija in ničelna uporaba naprav. Priporočamo le, da občasno naredimo pregled naših dejavnosti na spletu in učinkov, ki jih lahko opažamo pri sebi. Razmislek ob zapisanih vprašanjih je lahko odličen prvi korak k boljšemu razmejevanju šole in zaslonov. NA DAN BREZ TELEFONA – KJER SO POGOVORI ŠE VEDNO “V ŽIVO”! ZASVETI S SONCEM, NE Z EKRANOM! POZABI NA WI-FI, ČAS JE ZA PRAVE POVEZAVE! |
(Število obiskov: 80)